mandag 11. februar 2008

Toving =)



Først måtte vi finne den ulla vi ville ha, også la vi det i lag, annahvert lag vannrett og loddrett. og så hadde vi grønnsåpevann på.






Så måtte vi rulle sammen plasten med ull og grønnsåpevann og rulle det godt. Når vi hadde rulla litt, måtte vi ta opp og snu ulla så vi fikk rulla den fra alle kanter. Vi måtte telle til ca 100 når vi rulla før vi snudde det.





Vi kunne også ha farger på ulla før den blei for tova. Da brukte vi merino ull, som var ganske mjuk og god.





Jeg rulla ganske mye på det ferdige produktet så det ble kompakt og fint. Det blei pulsvanter i merinoull. Lysegrønne. Helt på slutten var det litt vanskelig å få det til å passe hånda, men det gikk etterhvert når jeg hadde gitt den sjokk i kaldt og varmt vann.


tips er å ha en del ekstra ull når du tover, for det krymper ganske mye hvis du bruker mye grønnsåpe (og det må man nesten skal det bli tova ordentlig).

Vi lagde mange prøver før vi bestemte oss for hvilket ferdig produkt vi ville ha. Her er ett bilde av hvor mye forskjellig som kan lages :)



















Ferdige pulsvanter.


de er ikke mine da, har ikke bilde av de, men de er like som disse.

2 kommentarer:

minga sa...

De bildene har jeg brukt og

Rosmari sa...

hehe bra jobbet ;P
jeg loker bare ass ;P
for noe dritt vi jobber med ;P